Artikler
08.07.2019
Den personlige videnprofil og de seks videnroller
Videnledelse gribes i praksis ofte an som et teknologisk spørgsmål om nye IT-løsninger. Men videnledelse er først og fremmest et spørgsmål om ledelse af videnmedarbejdere. For at kunne lede videnmedarbejdere, er vi nødt til at have et sprog og en begrebsverden om viden og videnarbejde. Videnprofilering er et godt sted at starte.
28.03.2016
WEBINAR: Læringsstile for videndeling i organisationen
Ole Lauridsen er ikke mindst kendt fra P4’s Sproghjørnet. Hans forskning er bl.a. inden for Human Resource Management PKM (Personligt Knowledge Management) og metoder for individet til at opbygge og lære viden og Læring i arbejdslivet, læringsstile i uddannelser, temabuilding og ledelse. Ole vil på webinaret give os indsigt i læringsstile til at forstå og optimere videndeling i organisationen.
29.03.2015
Strategisk selvledelse - ledelse mellem frihed og forretning
Anders Raastrup Kristensen holder webinar omkring strategisk selvledelse - om ledelse mellem frihed og forretning
03.12.2014
WEBINAR: Optimering af netværk
Hvordan kan man optimere sit eget og medarbejdernes netværk, så det tilfører større faglig viden og relevante kontakter? Det er blot nogle af de svar, webinaret giver dig svar på.
30.07.2014
Viden kan ikke deles
Videndeling er tidens løsen på landets arbejdspladser. Men når information i gigabytes hvirvler om ørerne på os, hvordan får man så ens kolleger til overhovedet at gide høre på hinanden?
29.07.2014
Hvad de professionelle kan lære af de frivillige
Artiklen sammenligner motivation blandt professionelle i en større dansk virksomhed med motivation blandt frivillige i en større dansk, frivillig organisation. Modsat de professionelle, som er underlagt en urealistisk ledelsesforestilling om den tæt koblede organisation, er de frivillige bevidste om de konfliktende interesser i deres forening og har bedre betingelser for at udnytte organisationens løskobling i deres egne motivationsprocesser.
29.07.2014
Ikke overklasse, men særklasse
Vi hører tit, at de menneskelige ressourcer er vores vigtigste aktiv. Nogle gange er det tomme programerklæringer eller fromme håb. Andre gange er det faktisk alvorligt ment, og mange virksomheder handler da også herudfra. Vi hæmmes imidlertid af, at vi har nogle meget stereotype opfattelser af, hvad det vil sige.
18.06.2014
Ledelse af professionelle - sku´det være noget særligt?
I gennem en årrække har der været en myte om, at 'professionelle' ikke kan eller vil ledes. Imidlertid er det vigtigt at få myten punkteret. For andre erfaringer viser faktisk, at professionelle gerne vil ledes.
10.06.2014
At vælge samtaleform til fremme af videndeling
Samtale er bredt anerkendt som det bedste videndelingsværktøj, men den forkerte samtale kan opbygge barrierer for videndeling. Viden og sand forståelse kan deles gennem samtale, men ikke gennem enhver form for samtale. Problemet er, at samtaler gør mange ting, og videndeling er kun én af dem. At forstå, hvordan samtaler fungerer, og være i stand til at påvirke samtalestilarter gennem facilitering, er vigtige redskaber i viden ledelse.
02.06.2014
Etablering af videnafdeling - projekt- og forandringsledelse i Bech-Bruun
Advokatbranchen har muligvis ry for at være temmelig traditionel, men det lod en af Danmarks største advokatvirksomheder, Bech-Bruun, sig nu ikke påvirke af, da de besluttede sig for at benytte banebrydende projekt- og forandringsledelse i forbindelse med etablering af en ny juridisk videnafdeling.
15.05.2014
En ny vision for ledelse
I 1950’erne skrev ledelsesguruen Peter Drucker, at moderne ledelse var en ”kardinal begivenhed i samfundshistorien” i det 20 århundrede. 15 år senere beskrev han ledelsens nye rolle i en artikel i Harvard Business Review, som efterfølgende er blevet en klassiker. I denne artikel fortæller professor Flemming Poulfelt, CBS, trin for trin, hvorfor Peter Druckers artikel fra 1969 er mere aktuel og lærerig i dag end nogensinde.
06.05.2014
Community of Practice
Community of Practice eller praksisfælleskaber er kernen i videndeling i mange organisationer. Sådanne fælles skaber opstår oftest på initiativ af ildsjæle, men hvilke succeskriterier gælder der for, at tiden til deltagelse er godt givet ud? Kan virksomheden forvente forretningsmæssige resultater at aktiviteten? Hvilken rolle har fællesskabet i forhold til andre indsatser? Hvilke rammer bør ledelsen etablere for at fællesskabet får succes? Disse spørgsmål er rejses igen og igen, og der er langt imellem de danske virksomheder (offentlige og private), der kan dokumentere målbare resultater, men det er der råd for.
06.05.2014
Strategisk HR: Fra forretningstrategi til kompetence
Hvorfor virker strategien ikke? Det spørgsmål har mange ledere stillet sig selv – eller de er blevet spurgt om det af bestyrelsen. Problemstillingen er i praksis nært knyttet til, om virksomheden opnår den konkurrencemæssige fordel og når de finansielle mål, som var hensigten bag strategien. Tilsvarende kan spørgsmålet i mange offentlige virksomheder formuleres i relation til overholdelse af de politisk fastsatte budgetter, gennemførelsen af planlagte initiativer og realisering af servicemålsætninger.
05.05.2014
Syntese af viden
Mange gode initiativer til at genbruge viden igennem praksisfællesskabers møder og dialog, wikis, dokumentarkiver m.fl. drukner i den store mængde læring, der opstår af praksis. Disse læring'er hænger ikke nødvendigvis sammen og ofte overlapper de, så læseren bliver usikker på indholdet og går andre veje. Vejen til at nyttiggøre opsamlet viden går via viden-syntese.
05.05.2014
Talent i fællesskab
”Intet menneske er en ø, sig selv nok” er det nok mest populære John Donne-citat, måske fordi det virker indlysende oplagt, på samme måde som ingen ville drømme om at forsøge at vinde Tour de France alene. Der er stjerner – og så er der vandbærere, og de to skal stå i et fornuftigt forhold til hinanden. Talentledelse fokuserer imidlertid typisk på enkeltmandstalent i modsætning til eksempelvis teamtalent eller afdelingstalent.
19.02.2014
Videnarbejde og mening
Værdiskabelse er kun i økonomers og kuponklippernes øjne et spørgsmål om penge. I jo højere grad man oplever ens arbejdsplads skaber reel værdi i verden, i jo højere grad vil man opleve mening i sit arbejde. Læs mere her.
12.02.2014
Giv medarbejderne albuerum
Videnmedarbejdere er en vigtig og eftertragtet kategori af medarbejdere. Men de vil ikke spises af med, at "reglerne siger" - de køber kun gode argumenter.
05.02.2014
Bliv klogere gennem legen
Et gammelt kinesisk ordsprog lyder sådan: Det jeg hører, glemmer jeg. Det jeg ser, husker jeg. Det jeg gør, forstår jeg. Det er helt på linje med Jesper Mathisens opfattelse af læring. ”Jeg mener klart, at vi husker bedre, når vi gør tingene kropsligt. Det er sådan set en oldgammel metode. Vi bruger den bare i en moderne setting, som vi prøver at bygge ind i et læringsforløb."
22.01.2014
Knowledge Management og sociale medier
KM og sociale medier går hånd i hånd, såfremt de introduceres indenfor et rammeværk, hvori der indgår ansvarlighed for videndeling, adfærd, der fremmer spørgelysten, og ledelsesmæssige forventninger til, at medarbejdere deler ud af egne erfaringer.
20.01.2014
Læring i praksis kræver ledelse - fra individuel kompetenceudvikling til praksislæring
Denne artikel sætter fokus på, hvordan kompetenceudvikling kan få en positiv effekt i praksis. Det sker først og fremmest ved, at virksomheders ledelse prioriterer praksislæring som en vigtig opgave. Der er kommet stor efterspørgsel på nye kompetencer, men hvis de nye kompetencer forbliver indkapslet hos den enkelte leder efter endt efteruddannelse, er kompetencerne ikke meget værd for virksomheden. Derfor skal ledere tage ansvar for at bryde gamle vaner og inddrage de nye, lærte teknikker i hverdagen, mener artiklens forfatter.
20.01.2014
Forretningsværdien af videnledelse
Hvad er Knowledge Management? En lille by i midtvesten i USA? Nej, selvfølgelig ikke. Knowledge Management er et ledelseskoncept, som kom stærkt frem fra midten af 1990′erne, og som fortsat udbredes stærkt på verdensplan. Et ledelseskoncept som kan påvise stærke, dokumenterede resultater i mange million klassen i store og internationale virksomheder. I Danmark har mange placeret opgaven i IT-afdelingen og overset, at det er imellem mennesker videndeling sker.
20.01.2014
Er du ansat i en vidensvirksomhed?
Motivation er afledt af mening, og med formålsbestemt og meningsfuld videndeling, fremmes samarbejdet om virksomhedens udvikling. Videnledelse, Knowledge Management og Organisatorisk læring er ord for de samme indsatser. Ny og bedre performance udvikles igennem læring. Ingen læring - ingen udvikling. Målrettet læring - målrettet udvikling.
01.11.2010
Intranet anno 2008 - status og tendenser
I dette ekspertnotat tages temperaturen på brugen af intranet i danske virksomheder. Ekspertnotatet kan tjene til inspiration og sammenligningsgrundlag for læserens eget brug af intranet og giver indsigt i de forretningsmæssige, organisatoriske og indholdsmæssige udfordringer, der knytter sig til intranet og medarbejderportaler.
21.09.2010
Sociale netværk som barrierer for videndeling
Etablering af strukturer for deling af viden har været ét af de mest omtalte emner inden for forskningen i videnledelse. Fordelene ved formelle strukturer og systemer, såsom videndatabaser, er blevet fremhævet, men videndeling er i høj grad også et socialt fænomen, som foregår uden for de formelle strukturer igennem sociale netværk. Hvad der ofte glemmes er, at sociale netværk lige så vel kan være barrierer for effektiv videndeling.
01.09.2010
Elektronisk videndeling og dokumenthåndtering i organisationer
I den papirløse organisation udgør IT rygraden i organisationen. En sådan organisation vil ikke kunne etableres uden en omfattende inddragelse af ledelsen og medarbejderne, da målet er en radikal ændring af jobudførelsen og organisationens funktion som helhed.
24.06.2010
Få styr på videndelingen!
Videnledelse har vundet mere og mere indpas i virksomheder igennem de senere år. Temaet prioriteres højt, men effekten af videnledelse er stadig uklar. Samtidig vanskliggør en række barrierer udbredelsen af videnledelse i praksis.
18.03.2010
Måling af virksomhedsportalen
Der er en stærkt stigende interesse for at kunne måle på virksomhedsportalen, for når investeringen bliver synlig, følger også kravet om dokumentation af effekten. Men hvordan kan dette overhovedet gøres?
18.03.2010
Virksomhedsportalen og de tre net
Der er forretningsmæssige fordele at hente for de virksomheder, der bedst koordinerer deres digitale aktiviteter. Intranet, ekstranet og internet fungerer nemlig i forhold til meget forskellige organisatoriske og økonomiske strukturer og rationaler.
09.02.2010
Når professionelle skal ledes
Igennem en årrække har det været en myte, at ”professionelle” ikke kan eller vil ledes, da der er tale om folk med store egoer og primadonnanykker, som mener at have patent på ”sandheden” og som selv ved, hvordan tingene skal udvikles – sat lidt på spidsen. I en artikel for nogle år siden kunne man læse, at ledelse af professionelle er som ”herding cats” (McKenna 1995). Og da katte som bekendt kun gør det, de selv vil, har det været opfattelsen hos mange, at analogien med de professionelle var oplagt.
03.08.2009
Reel videndeling - når både afsender og modtager af viden er i fokus
Budskabet er efterhånden trængt igennem og nærmer sig almenviden: Videndeling og videnledelse er langt fra kun et spørgsmål om IT-systemer og datadisciplin på intranettet, i ledelsesinformationssystemer og arkiver.
23.07.2009
Når produktionsapparatet består af mennesker
Opgaverne i Staten er netop placeret dér, fordi de er for vigtige, følsomme og konsekvensfyldte til at blive lagt i den private sektor. Den "produktion", der foregår - fx sagsbehandling, lovgivning, analysearbejde, borgerbetjening - er immateriel. Læs her om offentlig ledelse, som i bund og grund er videnledelse, og dens særlige udfordringer.
07.07.2009