Cases
13.06.2014
Når arbejdsgange bliver for tunge
Mange gange rekrutteres eller omorganiseres der uden en tilbundsgående analyse af, hvilke opgaver, der er de primære, og hvilke særlige kvalifikationer det kræver.
13.06.2014
Ledere mobbes også
Når man taler mobning på arbejdspladsen, forbinder man det ofte med overordnede, der mobber underordnede. Det modsatte finder dog også sted.
13.06.2014
Den værdibaserede skole
Set i bakspejlet kan man sige, at det hele startede med udarbejdelsen af en præsentationsbrochure. Eller måske startede det endnu tidligere, da et nyt ledelsesteam ønskede at gennemføre forandringer?
28.01.2014
Når forandringen er teamdannelse
Det kan være en et stort skridt for en leder at gennemgå et længere forløb med lederudvikling og derefter indtræde i en ny lederrolle som led i omfattende strukturændringer på arbejdspladsen. Ikke alene skal man finde sig til rette med sin egen nye rolle, men også tackle medarbejdernes nye roller.
08.01.2014
Visuelle metoder i fusionsprocesser
Kultur er et abstrakt begreb. I en fusion handler det om møde mellem to forskellige grupper medarbejdere med hver deres vaner, værdier, spilleregler, billeder af fremtiden og forestillinger om rigtigt og forkert. Visuelle metoder går kort sagt ud på at sætte ord på billeder og billeder på ord for at få disse forestillinger ud af hovedet og ned på papir.
08.01.2014
Projekteffektivitet i KMD med PRINCE2
KMD forestod i forbindelse med strukturreformen et af danmarkshistoriens største IT-projekter, hvor 271 kommuner blev til 98. I den forbindelse spillede PRINCE2-modellen en vigtig rolle som grundlag for samarbejdet mellem KMD og kommunerne. I dette interview tager projektchef i KMD, Allan Børger, os med i maskinrummet, som til tider må have været usædvanligt hedt.
31.03.2013
Afviklingssamtaler giver nyttig viden
På Roskilde Amtssygehus i Køge har man længe afholdt afviklingssamtaler for fratrædende medarbejdere. På den måde kommer nyttig viden på bordet, og samarbejdet afsluttes på en god måde. Både den faglige videndeling og personaleledelsen styrkes ved disse samtaler, og i dag er afviklingssamtalerne blevet en naturlig del af ledernes arbejde.
24.08.2010
Mindre stress og større arbejdsglæde gennem ny samarbejdsmetode
Mange arbejdspladser er plaget af stress og problemer med at få arbejdsdagen til at hænge sammen. Dette har konsekvenser for medarbejdernes velvære og arbejdsglæde og arbejdspladsen som helhed.
13.07.2010
I Høje-Taastrup Kommune vurderer man ledere
Kan man tage pulsen på ledere i en hel kommune ad gangen og samtidig føre det ned på mikroniveau, så hver enkelt medarbejder og leder føler, at det også berører dem og deres hverdag? Kan man dermed skabe grobund for en bedre dialog mellem ledere og medarbejdere?
16.03.2010
Fra medarbejder til medleder - indførelse af selv- og medledelse som ledelseskultur
På Institut for Ledelse, Filosofi og Politik (LPF) på Handelshøjskolen i København er det en del af visionen at skabe en ledelseskultur, hvor alle medarbejdere påtager sig et medansvar for ledelsesopgaven. Denne case giver indblik i resultaterne af en intern undersøgelse af fundamentet for selvledelse blandt instituttets administrative medarbejdere og forskere.
24.02.2010
Strategien ind i dagligdagen
Denne case giver et indblik i det konkrete arbejde med strategiformulering samt forankring og implementering af en udviklingsstrategi hos ledere og medarbejdere på alle niveauer. En udviklingsstrategi kan styre en organisation i en bestemt retning, men strategiens værdi afhænger af, i hvor høj grad den også er handlinganvisende for den enkelte medarbejder.
17.11.2009
Administrator eller filosof? – lederrollen til afdækning
Som leder kan man opleve at skulle udfylde en række forskellige roller. Fra mæglerrollen i en konflikt til forhandlerrollen ved en løndiskussion; fra gruppelederrollen i et team til administratorrollen når ressourcerne skal styres.
03.08.2009
Den etiske læreproces i Solbjerg Kommune
Et etisk regnskab er resultatet af en længerevarende proces, der udfordrer medarbejderes og kunders syn på organisationen. Inddragelse af alle involverede interessenter giver processen en særlig styrke. I denne case ses der nærmere på den etiske læreproces, værdiudvikling og -måling via det etiske regnskab.
29.07.2009