Artikler
28.07.2020
Er diversitet en ressource eller en forhindring i HR’s håndtering af coronakrisen?
Er diversitet en ressource eller en forhindring i HR’s håndtering af Corona? For at belyse dette har jeg talt med tre forskellige HR-chefer, der har stået for deres virksomheds krisehåndtering.
02.04.2020
God hverdagsledelse i en anderledes hverdag
Som leder har du sikkert den sidste tid været udfordret af at skulle bedrive kriseledelse, virtuelt og på distancen, og nu - hvor der for de fleste er begyndt at komme lidt mere ro på- melder medarbejdernes behov for hverdagsledelse sig med fornyet intensitet. Men hvordan bedriver du god, nærværende hverdagsledelse i en helt anderledes hverdag?
07.10.2019
Den undersøgende leder - Data i daglig ledelse
I denne artikel argumenteres der for, at lederen med fordel her kan indtage en undersøgende holdning. Selvom dette er teoretisk begrundet i både klassisk og nyere ledelsesteori, er det i langt mindre grad praktisknært undersøgt og udfoldet.
28.03.2016
WEBINAR: Kultur- og værdiprocesser
Kirsten Ørbæk er uddannet cand. psyk. og har gennem flere år arbejdet med organisationsudvikling. Kirsten vil på dette webinar sætte fokus på, hvordan du opbygger og implementere processer for kultur- og værdiudvikling, som kan være understøttende for den løbende forandringsproces de fleste virksomheder gennemgår.
25.11.2014
Slip styringen uden at miste grebet
Ledelse i sig selv er ikke raketvidenskab. Det drejer sig om at maksimere udbyttet af den indsats, man gør, uden at ødelægge mulighederne for at løse morgendagens opgave. Især det sidste kan ind imellem udfordre ledere, som i iveren efter at skabe resultater, splitter alt andet ad. Smadrer økonomien. Stresser medarbejderne til døde. Bryder loven. Brænder sig selv ud. Artiklen er et udtryk for det samarbejde, der finder sted i Teknik og Miljø, Hjørring og Aalborg Universitet i form af et aktionsforskningsprojekt om ledelsesudvikling i forvaltningen.
13.06.2014
Ledelseskommunikation - lederkommunikation
Moderne ledelse stiller store krav til såvel ledelsens som den enkelte leders kommunikationsevner. Det gælder både, når der skal formuleres visioner for fremtiden, og når hverdagens samarbejde skal håndteres effektivt. Denne artikel tegner en lille landkort over de mange forskellige kommunikationsopgaver, ledere forventes at kunne påtage sig som central del af lederrollen.
06.06.2014
Forandringslederen
Lederen spiller en afgørende rolle i forbindelse med forandringer. De, som kan lede, er de, som kan få andre med i en forandringsproces. Denne artikel giver læseren en grundlæggende indføring i de personlige og organisatoriske virkemidler, der skaber succesfulde forandringer - og succesfulde forandringsledere.
06.06.2014
IT-implementering og forandringsledelse
Implementering af IT-rammesystemer er mere organisationsudvikling end det er teknologiudvikling, og IT-rammesystemerne kan ofte fungere som løftestang for forandring, hvorfor det er nødvendigt at være opmærksom på forandringsledelse som et aspekt af implementeringsledelsen.
02.06.2014
Forandring og frihed. Ledelse i forskellige grader af turbulens
Er dagen i morgen som dagen i dag eller er selv den nærmerste fremtid uforudsigelig? Er der faste procedurer, eller er det hele i proces og undervejs? Det har stor betydning for, hvilke lederroller der mest hensigtsmæssigt skal udfyldes, og hvilke ledertyper der skal gå forrest.
02.06.2014
Etablering af videnafdeling - projekt- og forandringsledelse i Bech-Bruun
Advokatbranchen har muligvis ry for at være temmelig traditionel, men det lod en af Danmarks største advokatvirksomheder, Bech-Bruun, sig nu ikke påvirke af, da de besluttede sig for at benytte banebrydende projekt- og forandringsledelse i forbindelse med etablering af en ny juridisk videnafdeling.
15.05.2014
Omkostningsledelse - en bæredygtig og pragmatisk tilgang
Mange virksomheder formår ikke at håndtere omkostninger på en bæredygtig måde. Det skyldes ofte, at ledelsen mangler nogle helt basale redskaber til at analysere og evaluere mulighederne for besparelser. Konsekvensen kan være en nyttesløs og usund tilgang til budgetbesparelser, hvor hele virksomheden underlægges udifferentierede besparelseskrav. Men i virkeligheden kan kombinationen af to simple værktøjer, som her præsenteres, gøre hele forskellen.
06.05.2014
Community of Practice
Community of Practice eller praksisfælleskaber er kernen i videndeling i mange organisationer. Sådanne fælles skaber opstår oftest på initiativ af ildsjæle, men hvilke succeskriterier gælder der for, at tiden til deltagelse er godt givet ud? Kan virksomheden forvente forretningsmæssige resultater at aktiviteten? Hvilken rolle har fællesskabet i forhold til andre indsatser? Hvilke rammer bør ledelsen etablere for at fællesskabet får succes? Disse spørgsmål er rejses igen og igen, og der er langt imellem de danske virksomheder (offentlige og private), der kan dokumentere målbare resultater, men det er der råd for.
14.04.2014
Fremtidens forandringsledelse
Forandring er ofte forbundet med frygt, smerte og usikkerhed, fordi vi bliver nødt til at bevæge os uden for vores komfortzone for at lære nyt. I sådan en læreproces opstår der usikkerhed og smerte, særligt i begyndelsen. Det er ligesom, da vi lærte at cykle. Først væltede vi et par gange og slog os. Sidenhen blev det sjovt, og vi udfordrede os selv mere og mere. Til sidst cyklede vi uden at tænke over det. At beherske kommunikationen i transformative forandringer vil gøre, at du kan sikre de rammer, der skal til, for at du sammen med dine medarbejdere kan skabe plads til en ny, unik og konkurrencedygtig forretningstilstand.
28.01.2014
Involver de rette medarbejdere
Det gælder om at finde de rette personer i organisationen, når der skal ske forandringer, og det er typisk nogle helt andre personer end dem, lederen normalt ser.
22.01.2014
LEAN som en metode til at frisætte traditionelt indestængte produktionsressourcer
Uanset at der i praksis tydeligvis ikke findes et veldefineret og velafgrænset LEAN-koncept, er det min påstand, at den medarbejderinvolvering, der ofte er en helt central del af en LEAN-implementering, frisætter en produktionskapacitet, som i mange virksomheder ellers ligger uudnyttet hen.
22.01.2014
Hvad betyder det for mig?
Velfungerende kommunikation i dagligdagen er den vigtigste forudsætning for god forandringskommunikation. Det er hverken glittede brochurer, særnumre af personalebladet eller stormøder med direktionen der er den vigtigste kommunikationskanal. Det er derimod virksomhedens mellemledere, og det giver kommunikatøren en faglig udfordring.
22.01.2014
Fra “black box” til “out-of-the-box” - innovation som benarbejde
Alle er enige om, at det kræver ”out-of-the-box”-tænkning at skabe innovation, men når det kommer til, hvordan man kommer ud af skabet som idémager, er der fortsat mange, som tænker på kreative processer som en ”black box”, hvor hokuspokus hersker.
20.01.2014
Er du ansat i en vidensvirksomhed?
Motivation er afledt af mening, og med formålsbestemt og meningsfuld videndeling, fremmes samarbejdet om virksomhedens udvikling. Videnledelse, Knowledge Management og Organisatorisk læring er ord for de samme indsatser. Ny og bedre performance udvikles igennem læring. Ingen læring - ingen udvikling. Målrettet læring - målrettet udvikling.
17.01.2014
PRINCE2™ og serviceniveau-aftaler
PRINCE2™ omtaler ikke specielt SLA’er (serviceniveau-aftaler), udviklingen af sådanne og nødvendige aktiviteter forbundet med dem. Det er der en meget enkel grund til: PRINCE2™ er en generisk metode til projektledelse, og alt det, som er særegent for bestemte drifts- og supportmiljøer eller særlige udviklingsprojekter, er udeladt. Hvis ikke det var sådan, ville metoden ikke fungere i andre situationer: den ville blive alt for restriktiv, og man ville bruge metoden uden at tænke, dvs. udøve ledelse ved hjælp af skabeloner. I denne artikel bringes en oversigt over hvor i PRINCE2™ processerne, man skal overveje SLA’er, og hvem i projektorganisationen, der bør gøre det.
17.01.2014
PRINCE2™ i en nøddeskal
Dette dokument beskriver kortfattet og fra et teoretisk synspunkt, hvad PRINCE2™ metodologien går ud på
08.01.2014
Direktører på lynvisit
Interim Management er for alvor ved at vinde fodfæste i Danmark. Virksomhederne har fået øje på gevinsterne ved at hyre en chef midlertidigt.
07.06.2011
Forandringskommunikation
Moderne forandringsprojekter tager ofte udgangspunkt i virksomhedens værdier. Men hvordan kommunikerer man, når man skal have medarbejderne til at forholde sig til bløde værdier og ’ledelsesretorik’ i en travl hverdag med lang vej fra vision til virkelighed?
19.09.2010
Landvindinger i ledelsesforskningen
Udvalgte stjernestunder fra Academy of Management-konferencen 2007 om bla. forandringsledelse, appreaciative inquiry, læring om ledelse og sammenhæng mellem forskning og praksis.
23.02.2010
Effektiv gennemførelse af IT-baserede forandringer
Forandringsprogrammer søsættes ofte som IT-projekter, hvor modstridende kulturer hos repræsentanter fra hhv. forretningssiden og IT-siden er hyppig årsag til problemer. Se de lærerige resultater fra en undersøgelse om effektiv gennemførelse af IT-baserede forandringer.
16.02.2010
Ledelsesudvikling
Ledelsesudvikling drejer sig ikke kun om uddannelse af ledere til varetagelse af ledelsesfaget. Udvikling af ledelsen og udvikling af organisationen er to sider af samme sag. Den måde, arbejdet organiseres på, definerer hvordan det kan ledes. Og den måde, der ledes, fører i sidste ende frem til en bestemt måde at organisere arbejdet.
09.02.2010
Talentfuld talentudvikling
Flere og flere virksomheder erkender, at talentudvikling er vigtig. Desværre snubler mange i begyndelsen, fordi de kun har øje for én type af talent, nemlig ledelsestalent. Eller også skaber de konflikter mellem øremærkede talenter, der tror, at de kan gå på vandet, og de øvrige medarbejdere, der føler sig vragede.
15.10.2009
Lederrollen i forandring
Hvad er de vigtigste ledelsesvilkår i dag, og hvordan kan en leder i dag opfatte sig selv, sine opgaver og sine omgivelser på en relevant måde? Denne artikel giver nogle bud på disse overvejelser, set fra et erhvervspsykologisk synspunkt.
03.08.2009
Virksomhedens værdier - vås eller virkelighed? - om lederen som kommunikator og forandringsagent
Den lærende organisation, værdibaseret ledelse, nyt værdigrundlag, visioner, etiske spilleregler…kært barn har mange navne. Værdierne er fællesnævneren for de forandringsprojekter, som danske virksomheder i disse år lancerer i stor stil.
21-10-2019