Værktøjer
24.02.2017
Lær dig selv at lede møder
I dette værktøj kigger vi på, hvordan du leder et møde succesfuldt, hvordan du planlægger det, faciliterer processen, sikrer optimal anvendelse af de tilstedeværende ressourcer, og ikke mindst hvordan du sikrer at de aftalte mål realiseres.
24.02.2017
Udvikl andre gennem feedback
Med dette værktøj får du en praktisk anvendelig processkabelon til gennemførelse af en feedback-session.
24.02.2017
Lær lederen at uddelegere
I dette værktøj kigger vi på, hvorfor uddelegering er så vigtigt, og hvordan ledere lykkes med at uddelegere opgaver til deres medarbejdere.
24.02.2017
Lær lederen at udvikle sin efterfølger
I dette værktøj kigger vi på, hvordan ledere kan arbejde systematisk med udviklingen af deres efterfølger, og hvad de skal være særlig opmærksom på.
24.02.2017
Kriseledelse
I dette værktøj gennemgås de vigtige trin i omstruktureringen af en organisation og herunder den vanskelige opgave at skulle gennemføre en større fyringsrunde.
24.02.2017
Selvudvikling: Kriseledelse
I dette værktøj gennemgås de vigtige trin i omstruktureringen af en organisation og herunder den vanskelige opgave at skulle gennemføre en større fyringsrunde.
24.02.2017
Selvudvikling: Håndtering af vigtige ledelsesopgaver
I dette værktøj kigger vi på, hvilke opgaver det er vigtige for en leder at fokusere på, ligesom vi præsenterer en række praktiske redskaber, som lederen kan anvende til at tilegne sig den rette forståelse og lægge en konstruktiv udviklingsplan, hvis der viser sig at være vigtige opgaver, han pt. ikke er klædt ordentligt på til at varetage.
24.02.2017
Udvikl medarbejderen gennem uddelegering
Dette værktøj er skabt til udvikling af andre, og det henvender sig til dig, som er leder, og som ønsker en skabelon til en konkret uddelegeringsopgave.
24.02.2017
Lær andre at give feedback
I dette værktøj kigger vi på, hvad feedback er, og hvad man skal være opmærksom på, når man giver feedback.
24.02.2017
Andreudvikling: Hjælp en anden videre efter en fyring
Dette værktøj giver dig nyttig information om de typiske reaktioner efter en afskedigelse, konkrete tips og råd samt en række praktisk anvendelige værktøjer, du kan bruge til at hjælpe den afskedigede videre i karrieren.
24.02.2017
Personlig udvikling
Med dette værktøj forsynes du som facilitator med en praktisk anvendelig slidepakke og tilhørende vejledning i, hvordan du kan facilitere processen i personlig udvikling fra start til slut.
24.02.2017
Lær dig selv at udvikle din efterfølger
I dette værktøj kigger vi på, hvordan du som leder kan arbejde systematisk med udviklingen af din efterfølger, og hvad du skal være særlig opmærksom på.
14.02.2017
Strategisk ledelsesudvikling
Dette værktøj viser, hvordan det er muligt at udvikle, implementere og vedligeholde en strategisk ledelsesmodel, der baserer sig på organisationens egen talentmasse.
14.02.2017
Håndtering af vigtige ledelsesopgaver
I dette værktøj kigger vi på, hvilke ledelsesopgaver og kompetencer, det er kritisk vigtige på forskellige ledelsesniveauer.
03.11.2014
Feedback
Dette værktøj omhandler kunsten at give sig selv og andre en positiv og konstruktiv feedback. Om sprogbrugets betydning samt at fokusere på det vi er gode til og det vi kan blive endnu bedre til.
19.06.2014
Ledelse af det mindre møde
Der afholdes rigtigt mange møder i de danske virksomheder og offentlige organisationer. Omkostningerne ved at afholde møder er ofte ganske betragtelige og er en større post, end de fleste normalt ville forvente. Når man så tager i betragtning, at mange ofte oplever møderne som ineffektive, hvor deltagerne hverken bidrager til mødeproccessen eller til det færdige resultat, er der god grund til at se nærmere på ledelsen af møderne. Vi har i dette værktøj valgt at fokusere på ledelsen af mindre møder
19.06.2014
Hvordan man kan organisere sin præsentation
Mangel på indhold er næsten aldrig problemet i en præsentation. De fleste har for meget indhold og har brug for at få struktureret det og få fjernet alle unødvendige detaljer. Her er bud på en fast fremgangsmåde og tre grundlæggende formater.
19.06.2014
At kommunikere dårlige nyheder
En af de mest vanskelige præsentationer er den, der indeholder noget ubehageligt nyt. ”At kommunikere dårlige nyheder”-modellen hjælper dig med at fortælle nyhederne på en måde, som gør det nemmere for tilhørerne at tage imod dem.
19.06.2014
Anbefaling af strategier
Når man har analyseret strukturen af en afdeling og skal præsentere forskellige restruktureringsplaner og deres respektive konsekvenser for ledelsen, er her en model at benytte til præsentationen.
13.06.2014
De overlevende – efter en fyringsrunde
At afskedige medarbejdere er en af lederens vanskeligste opgaver. Der gøres mange fejl i disse situationer; men uanset om lederen gennemfører en fyring eller en hel fyringsrunde på den ene eller anden måde, kommer der en hverdag for de tilbageværende. Denne tekst beskæftiger sig med dem, der bliver tilbage.
14.05.2014
Præsentationsteknik: Mundtlige præsentationer
Mundtlige præsentationer er en vigtig del af arbejdslivet. Alle kan genkende et godt og medrivende oplæg, når vi ser det, men det er ikke altid lige let at oversætte disse erfaringer fra tilskuerrækkerne til praksis. I dette værktøj præsenteres checklister til forberedelse, udførelse og opfølgning på mundtlige oplæg til brug i det daglige.
09.05.2014
Skab et højtpræsterende team
I de seneste år har der været en stadig stigende interesse for at implementere forskellige former for teamorganisering i såvel danske som internationale virksomheder. I dette værktøj kigger vi på, hvad der kendetegner højtpræsterende teams, og hvordan de adskiller sig fra mindre effektive teams. Du præsenteres undervejs for en masse relevant information om teams samt nogle skabeloner og redskaber til refleksion og til planlægning af din teamudviklingsopgave.
08.05.2014
Interim ledelse
Formålet med dette værktøj er at give læseren en introduktion til interim ledelse, således at man som virksomhedsejer eller –leder er bedre klædt på til at beslutte, om interim ledelse kan være en løsning i en given situation, og/eller om man selv kunne tænke sig at fungere som interim leder. Det kan fx være en situation, der nødvendiggør forandring, hvor hurtige resultater er vigtige, og hvor kompetencerne ikke findes i organisationen.
05.05.2014
Hvad kendetegner et godt medlem af ledergruppen?
En af det enkelte medlems vigtigste kvalifikationer er vedkommendes lyst og evne til at præge gruppens måde at lede og samarbejde på. Men præcis hvor vigtig, denne kvalifikation er i den enkelte ledergruppe, er selvfølgelig situationsbestemt, og de enkeltes kvalifikationer skal helst supplere hinanden på bedste vis.
02.04.2014
At give en reference om en tidligere medarbejder/ansat
Dette værktøj er ment som en hjælp til alle, der i forhold til en arbejdssituation bliver bedt om at give en reference om en anden person, fx når denne søger ny stilling eller søger ind på en uddannelse. Derfor er målgruppen først og fremmest ledere på alle niveauer. Men også kolleger, medarbejdere og samarbejdspartnere, som fx leverandører eller kunder, kan komme ud for denne situation. Referencepersoner omfatter derfor i princippet enhver, der har haft lejlighed til at observere medarbejderen i en arbejdsmæssig sammenhæng.
17.03.2014
Feedback som ledelsesværktøj
Feedback er godt for alle parter – både for dem, der leverer feedbacken og i særdeleshed for den, der modtager feedback. Ikke desto mindre er vi generelt rigtigt dårlige til at huske at give feedback – specielt den mindre positive af slagsen. Og det skyldes ikke, at det er specielt svært, for det er det ikke. Vi afholder os langt oftere fra at give feedback pga. ubehaget ved at sige noget ”irettesættende” eller ”negativt” til et andet menneske.
19.02.2014
Tilbagemeldinger
At give og modtage tilbagemeldinger er en naturlig del af tilværelsen. Tilbagemeldinger kan være negative eller positive. De kan være ensidige, hvor fx chefen giver tilbagemelding til medarbejderen. Eller de kan være gensidige, hvor begge parter giver hinanden tilbagemeldinger. I forbindelse med ens arbejdsliv er der endvidere mange forskellige formelle situationer, i hvilke tilbagemeldinger indgår som helt naturlige og uundværlige elementer.
29.01.2014
Værktøj: Test af drømme og mål - Disneys kreativitetsstrategi - samt fremtidscheck
En af barriererne for, at drømme ikke bliver til konkrete mål, der igen kunne blive til konkrete planer og handlinger, er, at man kommer i tvivl om, hvorvidt målet kan realiseres. Dette værktøj tager fat i netop den problematik, idet det retter sig mod alle faserne i at gøre drømme til realiserbare mål.
29.01.2014
Målopstilling og handlingsplan med SMARTØF-modellen
Dette værktøj består af redskaber og gode råd til, hvordan du sætter mål op, som du virkelig ønsker at nå - og hvordan du arbejder på at få opfyldt dem i både privatlivet og arbejdslivet.
28.01.2014
Afslag i forbindelse med stillingsbesættelse
Som hovedregel må virksomheder leve op til to standarder, når et afslag kommunikeres: En præcis dokumentation i forhold til et ansættelsesforløb og effektiv kommunikation. Men der er mange faldgruber mellem det ene yderpunkt: total ærlighed og det andet: tavshed.
22.01.2014
10 minutter fra den gode idé - individuel idéudvikling når man har travlt
Mødet starter om en halv time, og du har ikke haft tid til at forberede idéer og tænke opgaven ordentlig igennem. Sådan ser virkeligheden ud for mange ledere og medarbejdere, der har en travl arbejdsdag. I stedet for at komme uforberedt til mødet, kan 10 minutters brug af et enkelt og brugbart innovationsværktøj inden mødet give nye indfaldsvinkler og inspiration.
15.01.2014
Hjælp en anden videre efter en fyring
For de fleste er det ganske ubehageligt at blive afskediget. Reaktionerne er mange, men det er mulighederne for at hjælpe den afskedigede videre heldigvis også.
18.12.2013
Joharis vindue – et værktøj til bevidsthed om samspil med andre
En klassiker, som mange af vores brugere har efterspurgt. Læs her for at se forskellige grafiske fremstillinger til direkte inspiration, selvtest, interessante links og forslag til et lederudviklingsværktøj med udgangspunkt i Joharis vindue.
06.02.2011
Værktøjshæfter: Gode ledere har et godt arbejdsmiljø
Branchemiljørådet, BAR Social og Sundhed. Januar 2008. 12 sider. www.arbejdsmiljøweb.dk.
21.09.2010
Distancearbejde – organisering og ledelse
Ledelse af medarbejdere foregår i stigende grad med så stor fysisk afstand mellem leder og medarbejder, at face-to-face ledelse ikke bliver en del af den daglige aktivitet.
09.02.2010
Dan netværk - hvorfor og hvordan?
Dette værktøj består af et hæfte, som giver et overblik over ledernetværk: hvad et netværk overhovedet er, hvilke formål det skal opfylde, hvilke hovedtyper der findes, og hvordan man som enkeltperson får mest muligt ud af deltagelse i netværk, bl.a. ved at undgå de faldgruber, der knytter sig til metoden.
30-08-2017
Undgå værdiløs kompetenceudvikling med ny metode
De fleste ledere er opmærksomme på, at kompetenceudvikling er vigtigt, men i praksis er der mange forhindringer og faldgruber på vejen mod en læring, der virkelig flytter organisationen op på et nye niveau i opgaveløsningen. I en hverdag hvor alle har hænderne fulde med at løse de faste opgave, kan en systematisk udvikling af nye kompetencer let glide i baggrunden.
12-09-2017
Værktøj: Mål dine medarbejderes stressniveau
Lederen har et særligt ansvar for at forebygge, opdage og håndtere stress på arbejdspladsen, men en hektisk hverdag kan gøre forebyggelsen svær. Her får du et værktøj til at identificere dine medarbejderes trivsels- og stresstilstand, så du kan opretholde det gode arbejdsmiljø i en travl hverdag.
28-07-2020