Artikler
03.12.2018
Grundig onboarding betaler sig
I et marked, hvor der er mangel på kandidater, er det i lige så høj grad virksomheden, der må vise nye medarbejdere, at det er et sted, der er værd at blive, som det er de nye medarbejdere, der skal vise sit værd – derfor er god onboarding alfa og omega.
03.12.2018
Måling af onboarding – hvad er vigtigt hvornår?
Danske virksomheder sætter i stigende grad fokus på onboarding. Slåskampen for talenter tager til på det danske arbejdsmarked. Og den interne indsats for at holde fast på det talent, man har fået fingrene i, er på dagsordenen rigtigt mange steder.
03.11.2014
CSR og HR har brug for hinanden
CSR og HR lever i mange virksomheder hver deres liv uden den store kontakt med hinanden, men der er store potentialer i en tættere kobling mellem de to områder. Læs her om hvordan CSR og HR kobles tættere sammen.
03.11.2014
Mål mangfoldigheden - det betaler sig
Det kan give gode rekrutteringsmuligheder, appellere til kunderne og styrke innovation og arbejdsglæde på virksomheden, hvis ledelsen prioriterer mangfoldighed. Men det er vigtigt at måle effekten, så mangfoldigheden ikke bare er til pynt.
02.04.2014
Hjælp til rekrutteringen - search eller selection?
Når en virksomhed står over for udfordringen at skulle tiltrække og ansætte nye medarbejdere, har den en række forskellige muligheder. Denne artikel vil forsøge at afdække de krav, virksomheden bør stille, såfremt det er ønskværdigt at inddrage en ekstern partner.
19.03.2014
The Global Talent Management Challenge: Drivers and HR Actions for Attaining and Sustaining Global Competitive Advantage
I denne artikel beskrives og diskuteres forskellige HR-tiltag, der søger at håndtere de globale talent management udfordringer, som multinationale virksomheder møder. Konklusionen er bl.a. at topledelsen og dens tætte samarbejde med en professionaliseret HR-afdeling får en nøglerolle.
19.03.2014
Når udlandsmedarbejderen vender hjem
Virksomheden risikerer at gå glip af vigtige bidrag, hvis hjemvendte medarbejdere ikke re-integreres ordentligt. Men hvad kan virksomheden gøre for at lette mødet med arbejdspladsen? Læs her en case om karriereudvikling for udlandsmedarbejdere.
05.03.2014
Er HR et kvindefag?
Vi havde som udgangspunkt stillet os selv spørgsmålet, om det mon var muligt at identificere en egentlig HR-Profil – en fælles profil for de mennesker, der beskæftiger sig med HR området til daglig? Denne artikel er et forsøg på at besvare dette spørgsmål. Det vil sige i hvor stor udstrækning udgør mennesker, der arbejder med HR en homogen gruppe? Med udgangspunkt i Garudas Hoved-Hjerte-Ben model, følger her den gennemsnitlige grafiske profil for de deltagende HR-respondenter.
26.02.2014
Rekruttering - den psykologiske kontrakt i støbeskeen
Indgåelse af en bæredygtig psykologisk kontrakt fra starten af samarbejdet mellem virksomhed og (kommende) medarbejder kræver realistisk rekruttering, retvisende employer branding samt utvetydig markedsføring af jobbet og arbejdsgiveren.
19.02.2014
Personalepolitik – for de (in-)humane ressourcer
Mennesket har vundet over maskinerne og indtager i dag førstepladsen som virksomhedens vigtigste ressource. Men måske kommer maskinerne ind i kampen igen på en helt ny måde inden for en ikke alt for fjern fremtid – som stadigt mere kunstigt intelligente og menneskelignede robotter, der vinder indpas i servicefagene langt fra automatiseret samlebåndsproduktion.
12.02.2014
Dit danske employer brand
Recession eller ej: Der er bred enighed om, at det for Danmark gælder om at positionere sig i kampen om arbejdskraften på det internationale arbejdsmarkedet. Men hvordan er Danmark som jobland? Hvordan fremstår det danske arbejdsmarked for udenlandske arbejdstagere?
29.01.2014
Lederskab i en global verden
Den største udfordring for globale virksomheder i dag er at drive innovation ved at forstå den verden, de opererer i. Siden den finansielle krise brød ud, står det klart, at der også er en bagside af medaljen ved en øget globalisering. Men trods den øgede kompleksitet i samfundet er de fleste ledere dog enige i, at fremtidens vækstkometer er de virksomheder, der er i stand til at mobilisere talent, teknologi, kapital og nytænkning over hele kloden.
28.01.2014
Jagten på den rigtige medarbejder – på den rigtige måde
I kampen om at rekruttere og fastholde de dygtigste og mest loayle medarbejdere vinder selektionsværktøjer som personlighedstests og intelligenstests stadig større udbredelse. Men hvem vælger, hvilket selektionsværktøj virksomheden skal bruge, og hvilke signaler sender dette valg ud- og indadtil?
20.01.2014
Dream Team Jante – om stjerner og vandbærere i arbejdslivet
Hvis Danmark skal beholde medlemskabet i den økonomiske verdensklasse kan det ikke nytte, at vi hylder middelmådighed og tryghedsnarkomani. Vi skal turde sætte noget på spil, begå fejl og komme igen – og så skal vi forstå at fremelske og udnytte verdensklassetalent.
01.11.2010
Jobansøgere skal behandles som kunder
Firmaer forstår typisk udmærket betydningen af at være serviceminded og handle hurtigt, når det gælder kunderne. Men der er gode grunde til at behandle jobansøgere på lige fod med potentielle kunder, alene af den grund at jobansøgere som regel også er potentielle kunder.
21.09.2010
Rekruttering er kommunikation - 18 måder at kommunikere på
Et af rekrutteringens vigtigste elementer er formidlingen af budskabet ”Vi mangler en ny medarbejder”. Men hvordan kommunikerer vi til omverdenen, at vi rekrutterer?
21.09.2010
Dilemmaer i tiltrækning af gode hoveder
Beslutningen om, hvem man vælger at ansætte, hører til virksomheders mest langsigtede: Dels rækker konsekvenserne mange år frem i tiden, og dels har ansættelserne meget store konsekvenser for virksomhedens liv. Men at rekruttere medarbejdere – særligt de dygtigste - er en proces fyldt med dilemmaer.
24.08.2010
SMV'er og akademikere har brug for hinanden
Nyudklækkede kandidater ved ikke, hvor godt de kunne få det, hvis de arbejdede i en SMV, og SMV'erne ved ikke, hvad de kunne få af godt ved at ansætte unge akademikere. De har brug for hinanden, og vi andre har brug for dem, hvis underskoven i dansk erhvervsliv skal springe ud i forårsfarver!
11.08.2010
Kravanalyse
Kravanalysen skal føre frem til en beskrivelse af de personer, der vil egne sig til jobbet. Hvilke karakteristika skal de generelt have?
13.07.2010
Jobanalyse
Denne tekst er et uddrag fra bogen ”Systematisk personaleudvælgelse: Teori og Praksis” (2001), og den beskriver en række metoder til jobanalyse. Hver af metoderne ledsages af checklister eller grundige vejledninger. Lær at komme helt ned i detaljen i jobanalysen via spørgeskemaer, interviews, egne observationer eller logbøger.
13.07.2010
Kampen om dit employer brand
”Employer brandet” kan let få ridser i lakken, når mange konkurrerende røster blander sig i kampen om medarbejderne – tidens knappe, kritiske og informationssøgende ressource. Hvis viden er magt, har jobansøgerne fået mere magt – ikke mindst på grund af internettet.
08.07.2010
Den nye medarbejdergeneration - de uregerlige!
Danske arbejdspladser bliver i stigende grad befolket af en ny type medarbejdere, der karakteriseres som talentfulde, men forkælede egoister, der præsterer bedst på egen hånd og ikke umiddelbart ser værdien af at overholde almindelige sociale spilleregler på arbejdspladsen.
30.06.2010
Stædig brug af intuition mod bedre vidende
Den intuitive metode bygger på et meget usikkert grundlag og negligerer fuldstændigt, at forudsigelser bygger på sandsynligheder. Man er derfor tvunget til at vælge videnbaserede metoder, hvis man skal investere sine penge ordentligt.
21.06.2010
Når HR rekrutterer til HR: HR-medarbejder anno 2008
Hvad skal en HR-person egentlig kunne? Det er lang tid siden, at juridisk-administrativ kompetence inden for ansættelsesforhold og lønbogholderi kunne gøre det. Men det er efterhånden heller ikke længere nok at være velbevandret udi metoder og værktøjer til forvaltning af de menneskelige ressourcer.
23.03.2010
HR goes global
Hvordan håndterer din organisation, at HR-området for alvor bliver globalt? Hvilke konsekvenser har det, at jagten på kvalificerede medarbejdere foregår med hele verden som rekrutteringsgrundlag? Og hvordan kan de små og mellemstore virksomheder være med i kapløbet om at tiltrække den globale talentmasse, som der bliver stadig større konkurrence om? Få nogle bud på, hvad der skal til.
10.03.2010
Find de rigtige talenter
"Det, jeg vil i denne artikel, er ikke at definere, hvad jeg mener med talent, men mere at se på, hvordan begrebet bliver brugt, og hvordan nogle definitioner er mere værdiskabende end andre."
09.03.2010
Fleksible relationer i det 21. århundrede - den udvidede byttehandel mellem ansat og virksomhed
Måden, virksomheder og organisationer bruger medarbejdere på, har forandret sig på nogle grundlæggende måder gennem det 20. århundrede.
03.03.2010
Empowerment på nettet - mere magt til jobansøgeren?!
Dårlig ledelse udgør en trussel mod virksomhedens employer brand og tiltrækning af medarbejdere bla. via internettet.
01.03.2010
Arbejdslivets talentspejdere
Hvis talentmassen skal udnyttes, er der mange fejlkilder at være opmærksom på for at sikre sig et fuldt overblik over ressourcerne. Det gælder om at bedrive mangfoldighedsledelse og være på forkant med egne fordomme og forkærligheder som den, der udpeger talentet.
21.07.2009
Ledelse ifølge Olsen Banden - Kapitel 12: Rekruttering
Til sin opgave for departementet behøver Egon to rekrutter til en midlertidig Olsen Bande. Dem må departementet skaffe.
27-11-2017
5 gode grunde til ikke at bruge personlighedstests
I Danmark anslås det, at mellem 40 og 70 pct. af private og offentlige virksomheder anvender personlighedstestning, når de skal rekruttere. At personligheden betyder rigtigt meget for kandidaters jobperformance. Men der er et stort problem med personlighedstests.
12-04-2018