Værktøjer
29.07.2014
Medarbejder-exit i et ledelsesperspektiv
En medarbejders sidste indtryk af sin tidligere arbejdsplads kan få indflydelse på en række forhold: Vil man evt. søge tilbage til virksomheden på et senere tidspunkt? Vil man anbefale virksomheden som arbejdsplads? Vil man tale pænt om virksomheden? Dette værktøj beskriver nogle af de politikker og den praksis, som kan anvendes af virksomheden, efter at det er besluttet, at et ansættelsesforhold skal ophøre, og den faktiske fratrædelse finder sted.
13.06.2014
Råd til implementering og forankring af strategier
Det er muligvis "trendy" med en udviklingsstrategi - men man skal ikke bare lave en strategi, fordi det ser godt ud. For nybegynderen, der for første gang skal formulere en sammenhængende personalestrategi, gælder det om at gå frem i overskuelige skridt, hvilket dette værktøj har til hensigt at hjælpe med.
06.05.2014
Management by Objectives – et klassisk værktøj til præstationsledelse
Begrebet Performance Management har vundet sit indpas og praktiseres på forskellige måder. Men uanset vinklingen af metoderne, har de alle rod i et andet begreb, som er blevet en managementklassiker – Management by Objectives eller forkortet, MBO.
26.03.2014
Værdiskabende HR-kompetencer
Hvis man er ansvarlig for en HR-funktion, dens organisering og for sikring af, at de rigtige kompetencer er til stede, har man brug for guidelines og inspiration. Formålet med dette værktøj er at skabe overblik over, hvilke HR-kompetencer man besidder, og på denne baggrund skabe en udviklingsplan for HR-kompetencerne. Vel at mærke gælder dette HR-kompetencer, som er værdiskabende for virksomheden. Dvs. kompetencer, der skaber handlinger med virkning og ikke blot en ”tom” aktivitet eller viden, der ikke anvendes.
26.02.2014
Exit-samtalen
En exit-samtale, også kaldet en fratrædelsessamtale, er en samtale, der tilbydes en medarbejder, når denne forlader arbejdspladsen. Samtalen finder sted mellem medarbejderen og en repræsentant for virksomheden. Det er vigtigt at understrege, at samtalen sker på frivillig basis, og den er derfor forskellig fra den samtale, hvor emnet er opsigelse af en medarbejder (afviklingssamtalen).
19.02.2014
Hvad koster opsigelsen?
Du ved det er kostbart, når en medarbejder forlader firmaet – såkaldt frivilligt eller ved opsigelse. Men hvor dyrt er det i virkeligheden, når du medregner alle omkostninger?
14.02.2014
ROI (“Return on Investment”) og HR
Måling af HR-indsatser har været i fokus i de senere år. Det skyldes generelt ønsket om at kunne måle effekten af en HR-indsats, dvs. om man får ”value for money”. Især – og ideelt set – er der et stort ønske om at kunne foretage en slags ” ultimativ” måling af, om der er en sammenhæng mellem de omkostninger, der anvendes på en HR-aktivitet og den økonomiske gevinst, som fremkommer som resultat heraf.
17.01.2014
Grundlaget for effektiv Performance Management
De fleste virksomheder anvender i dag en eller anden form for samtalesystem. Imidlertid sker det ikke altid problemfrit. Derfor er formålet med denne beskrivelse at se på PM som et system, der i det daglige kan hjælpe ledere og medarbejdere, og ikke blot som en årlig samtale.
05-07-2017
Evaluer din ledelse igennem dialoger i stedet for tal og skab mere værdi
Når ledelsen skal evalueres er målinger og kvantitativ data typisk den mest populære evalueringsform – Spørgsmålet er imidlertid om det skaber den værdi man ønsker?
30-08-2017