Værktøjer
14.02.2017
Den gode medarbejderudviklingssamtale (MUS)
I dette værktøj kigger vi på den gode medarbejderudviklingssamtale (MUS), og du præsenteres for en praktisk anvendelig processkabelon til gennemførelsen af en medarbejderudviklingssamtale.
26.02.2014
Bekræftelse på medarbejders opsigelse
Gennem et fratrædelsesinterview kan man med fordel sørge for, at medarbejderen får en skriftlig bekræftelse på, at hans/hendes opsigelse står ved magt.
26.02.2014
Den professionelle samtale
Den professionelle samtale adskiller sig fra en almindelig samtale ved, at det bl.a. er den "professionelle" parts opgave at bistå den anden med at finde ud af, hvad det er, der skal opnås.
26.02.2014
Den vanskelige samtale (1)
Samtaler mellem medarbejder og leder kan blive ”vanskelige”, når sensitive emner omkring det personlige eller arbejdsmæssige tages op. Forudsætningen for, at der kommer noget positivt ud af en sådan samtale, er, at den er velforberedt, og gennemføres med finfølelse. Brug denne checkliste til på forhånd at løbe igennem formål med og indhold af samtalen.
26.02.2014
Psykologisk kontrakt for arbejdet i en gruppe
En gruppe, der skal arbejde sammen om en arbejdsopgave eller et projekt, bør fastlægge samarbejdsregler for det fælles arbejde. Dette værktøj kan hjælpe gruppens medlemmer til at lave den psykologiske kontrakt med hinanden.
26.02.2014
Exit-samtalen
En exit-samtale, også kaldet en fratrædelsessamtale, er en samtale, der tilbydes en medarbejder, når denne forlader arbejdspladsen. Samtalen finder sted mellem medarbejderen og en repræsentant for virksomheden. Det er vigtigt at understrege, at samtalen sker på frivillig basis, og den er derfor forskellig fra den samtale, hvor emnet er opsigelse af en medarbejder (afviklingssamtalen).
19.02.2014
Udviklingssamtalen
En udviklingssamtale skal indeholde de emner, som leder og medarbejder hver for sig ønsker at drøfte.
19.02.2014
Udviklingssamtaler - en introduktion
Udviklingssamtalen skal ses som ét blandt andre midler til at arbejde med organisationens udvikling ud fra den overbevisning, at medarbejderne er dens vigtigste ressource.
19.02.2014
Skemamateriale til medarbejderudviklingssamtalen
For at bidrage til et velfungerende medarbejdersamtaleforløb, hvor begge parter synes, de har fået et udbytte, der står i forhold til det, der er investeret i samtalen, kan det være hensigtsmæssigt at forberede, strukturere og fastholde samtalens forløb.
19.02.2014
Tilbagemeldinger
At give og modtage tilbagemeldinger er en naturlig del af tilværelsen. Tilbagemeldinger kan være negative eller positive. De kan være ensidige, hvor fx chefen giver tilbagemelding til medarbejderen. Eller de kan være gensidige, hvor begge parter giver hinanden tilbagemeldinger. I forbindelse med ens arbejdsliv er der endvidere mange forskellige formelle situationer, i hvilke tilbagemeldinger indgår som helt naturlige og uundværlige elementer.
19.02.2014
Checkliste til medarbejderudviklingssamtalen
For at sikre en ensartet behandling af alle ansatte i en virksomhed, er det en god idé at aftale nogle retningslinier, der skal gælde for medarbejderudviklingssamtalerne.
19.02.2014
Værktøj til afdækning af psykologiske kontrakter
Dette værktøj kan bruges til at sætte fokus på – og få større klarhed over – de psykologiske kontrakter, man er involveret i som medarbejder eller chef. Uanset om du kigger på din egen situation som ansat, eller du evt. har et ledelsesansvar over for andre, har du, og mødes du, med krav og forventninger, og det er netop disse, der er kernen i en psykologisk kontrakt.
14.02.2014
Værktøj: Tidsstyring
Hvem styrer din tid? Dig – eller tilfældighederne? Det at tage lederskab for sig selv handler om at gå ind og sætte retning, prioritere og så gøre det, vi siger, vi vil gøre. Dette værktøj tager udgangspunkt i personligt lederskab som en forudsætning for effektiv tidsstyring og optimering af tidsforbrug.
17.01.2014
Lønforhandling trin for trin
At forhandle løn er en kunst i sig selv. Men det er en kunst, der kan inddeles i overskuelige trin. 1) Forhandling om, hvordan forhandlingerne skal forløbe. 2) Etablering af lønrammen. 3) Opfriskning af lønkriterierne. 4) Selve lønforhandlingerne. 5) Efterfølgende reaktion og/eller evaluering. Læs her forhandlingsrådgiver Søren Viemoses råd til, hvordan du kommer heldigt igennem hvert af disse trin.
17.01.2014
Grundlaget for effektiv Performance Management
De fleste virksomheder anvender i dag en eller anden form for samtalesystem. Imidlertid sker det ikke altid problemfrit. Derfor er formålet med denne beskrivelse at se på PM som et system, der i det daglige kan hjælpe ledere og medarbejdere, og ikke blot som en årlig samtale.
21.09.2010
Guide til fratrædelsessamtalen - når medarbejderen selv siger op
Når en medarbejder bliver afskediget eller selv siger op, kan det være en god afslutning for både medarbejder og virksomhed, at der afholdes et fratrædelsesinterview. Spørgsmålene i fratrædelsesinterviewet kan variere – alt efter situationen, men en række ting er nyttige at få afklaret.
03-05-2018
Anerkendelse i praksis
Hvis hensigten er at hjælpe en medarbejder med at lære og lykkes vil jeg her argumentere jeg for at anerkendelse er væsentligt forskelligt fra og fungerer langt bedre end ros og ris.
15-05-2018