Artikler


Rikke Kristine Nielsen

Rekruttering - den psykologiske kontrakt i støbeskeen

Indgåelse af en bæredygtig psykologisk kontrakt fra starten af samarbejdet mellem virksomhed og (kommende) medarbejder kræver realistisk rekruttering, retvisende employer branding samt utvetydig markedsføring af jobbet og arbejdsgiveren.

Kelly Pate Dwyer

Distanceledelse

Takket være teknologien og globaliseringen arbejder flere og flere virksomheder internationalt og i team. Mange virksomheder ansætter ”distanceteams”, hvor en leder i New York kommunikerer dagligt med kolleger i Boston, Los Angeles og Singapore.

Rikke Kristine Nielsen

Brud og krænkelse af den psykologiske kontrakt

En oplevelse af, at virksomheden bryder eller krænker den psykologiske kontrakt, kan igangsætte en negativ spiral af sladder, ineffektivitet, sygefravær, sabotage, vanskelige samtaler og måske til sidst opsigelse af den ene eller den anden part.

Henrik Holt Larsen

Er vi på vej mod en lønrevolution?

Undersøgelser viser, at langt de fleste medarbejdere foretrækker valgfrihed mellem forskellige goder i deres overenskomst frem for fælles regler for alle. Det afspejles i stigende interesse for de såkaldte bruttoløns- eller cafeteriaprincipper. Læs her om lønrevolutionen.

Frans Bévort

Fleksible relationer i det 21. århundrede - den udvidede byttehandel mellem ansat og virksomhed

Måden, virksomheder og organisationer bruger medarbejdere på, har forandret sig på nogle grundlæggende måder gennem det 20. århundrede.

Lars Lundmann Jensen

5 gode grunde til ikke at bruge personlighedstests

I Danmark anslås det, at mellem 40 og 70 pct. af private og offentlige virksomheder anvender personlighedstestning, når de skal rekruttere. At personligheden betyder rigtigt meget for kandidaters jobperformance. Men der er et stort problem med personlighedstests.